Vrijwilligers gezocht voor buurtbemiddeling in Stede Broec,


Buurtbemiddelaars proberen buren met elkaar in gesprek te laten komen.
© Foto Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

BOVENKARSPEL

Stichting Netwerk zoekt vrijwilligers om te bemiddelen in conflicten tussen buren in Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland. De vrijwilligers worden in koppels ingezet bij buren die overlast van elkaar ervaren en het onderlinge contact willen herstellen.

Netwerk zet zich al sinds 2015 met vrijwilligers voor buurtbemiddeling in Hoorn in. Daar komen nu de drie SED-gemeenten bij. Deze gemeenten gingen begin dit jaar akkoord om hier geld in te steken. Ook woningcorporaties Welwonen en Het Grootslag steunen het project financieel.

,,Wij zijn gevraagd mee te doen aan de aanbesteding’’, vertelt Linda Gerth van Netwerk. ,,Voor Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland hebben we totaal veertien vrijwilligers nodig. We hebben er al drie.’’ Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met de stichting Netwerk via 0229-212587 of via buurtbemiddelingsed@netwerkhoorn.nl.

Basistraining

Nieuwe buurtbemiddelaars krijgen eerst een basistraining van zes dagdelen. De eerstkomende vier dagdelen zijn op 9 en 10 mei van 9 tot 17 uur. Hierin wordt geleerd om buren met conflicten te helpen bij het zoeken naar gezamenlijke belangen en bij het maken van afspraken. Doel is om er voor te zorgen dat de overlast niet escaleert en de onderlinge communicatie wordt hersteld.

Aan buurtbemiddelaars worden geen opleidingseisen gesteld. Netwerk zoekt mensen met goede sociale vaardigheden, die onbevooroordeeld naar anderen kunnen luisteren en onpartijdig kunnen blijven in een conflict.

,,De meeste mensen met conflicten melden zichzelf bij ons aan omdat zij een oplossing willen. Door te googelen komen ze bij ons terecht’’, vertelt Gerth. ,,Het meest voorkomende conflict is geluidsoverlast van een hond, een kind of muziek. Op de tweede plaats staan de conflicten over de erfgrens. In alle gevallen zoeken onze vrijwilligers uit wat er er precies speelt, wat er precies achter het conflict zit. Dit begint met een telefonisch intakegesprek.’’

In Hoorn lossen de buurtbemiddelaars volgens Gerth ruim zestig procent op van de zaken die zij aanpakken. ,,We sturen aan op een gesprek met beide partijen. Dat lukt niet altijd.’’

Ramen open

De eerste jaren behandelden de vrijwilligers in Hoorn zo’n zestig zaken per jaar. Dit aantal is afgelopen jaar flink gestegen. ,,Mensen en instanties weten ons beter te vinden. En het was een mooie lange zomer waarin mensen vaker de ramen open hadden.’’ Wat ook voor overlast zorgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *